Kegiatan Peer Response pada Kelas Mengarang Bahasa Jepang bagi Pembelajar Bahasa Jepang Tingkat Dasar

Authors

  • Arianty Visiaty Universitas Al Azhar Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36722/sh.v2i3.147

Abstract

Abstrak – Salah satu kesulitan yang dihadapi pengajar dalam mengajar mengarang bahasa Jepang adalah mengoreksi. Penelitian ini berfokus pada proses ketika kegiatan peer response berlangsung. Hasil dari penelitian ini adalah: 1) topik yang banyak dibicarakan ketika kegiatan peer response berlangsung adalah tentang tata bahasa dan huruf. Sedangkan yang paling sedikit adalah topik tentang isi karangan. 2) Interaksi yang terjadi pada saat kegiatan adalah, saling mempelajari kosakata baru, saling mengevaluasi pengetahuan bahasa, dan saling memberi masukan tentang isi karangan.

 

Abstract – One of the difficulties faced by teachers in teaching Japanese writing is correcting. This study focuses on the process when peer response activities take place. The results of this study are as mentioned below. First, a topic that often arises was about grammar and letters, and the least was the topic of the essay content. Second, the interaction that occured between learners when the activity took place was, learners learned new vocabulary eachother, learners evaluated they knowledge of language each other, and they gived each other feedback on essay content.

 

Keywords – Peer Response, Peer Learning, Strategy, Indonesian Japanese Learners

Downloads

Published

2015-11-03

Issue

Section

SERI HUMANIORA