Blog sebagai Media Pembelajaran Mengarang Bahasa Jepang

Authors

  • Arianty Visiaty Universitas Al Azhar Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36722/sh.v3i3.212

Abstract

Abstrak – Salah satu masalah yang dihadapi pembelajar bahasa Jepang di Indonesia adalah kurangnya kesempatan untuk berkomunikasi dalam bahasa Jepang. Salah satu media belajar untuk mengatasi hal ini adalah Blog. Penelitian ini memfokuskan pada manfaat dan kendala penggunaan blog dalam pembelajaran mengarang bahasa Jepang. Hasil dari penelitian ini adalah, 1) Manfaat dari penggunaan blog dalam pembelajaran mengarang bahasa Jepang, terdiri dari 4 kategori, yaitu manfaat yang terkait dengan pengetahuan bahasa, isi blog, komentar, serta kerjasama antar pembelajar, 2) kendala yang dihadapi pembelajar pada kegiatan blog, terdiri dari 9 kategori, yaitu kendala yang terkait dengan pengetahuan bahasa, teknologi dan jaringan, tema, komentar, waktu, koreksi, isi blog, dan kepercayaan diri.

 

Kata Kunci: Blog, Pelajar Jepang di Indonesia

 

Abstract – One of the problems faced by Japanese leaners is opportunity to communicate using Japanese Language. This study focuses on benefits and problems faced by learners during blog writing activities. The results of this study are as mentioned below. There are four categories of benefits on writing blog in Japanese. Those benefits are related to Japanese language knowledge, blog content, comment activities, and leaners collaboration. Therefore, there are eight categories of problems on writing blog in Japanese. Those problems are problems that related to Japanese language knowledge, blog technology and network, blog topics, comment activities, time, blog correction, blog content, and self-confidence.

 

Keywords – Blog, Indonesian Japanese Learners

Author Biography

  • Arianty Visiaty, Universitas Al Azhar Indonesia
    Program Studi Sastra Jepang, Fakultas Sastra

References

åŠ è—¤æ•¦å­ï¼ˆ2013)「ブログを活用ã—ãŸä½œæ–‡æŒ‡

å°Žã®å®Ÿè·µã¨ãã®å¯èƒ½æ€§ã€ã€Žäººæ–‡è‡ªç„¶ç§‘学論

集ã€ã€51-63

大湊佳å®ãƒ»èŒ…é‡Žé †ä¸€éƒŽï¼ˆ2006)「ブログを使

用ã—ãŸè‹±èªžãƒ©ã‚¤ãƒ†ã‚£ãƒ³ã‚°æ´»å‹•ï¼šå¤ä¼‘ã¿èª²é¡Œ

ã«é–¢ã™ã‚‹ã‚¢ãƒ³ã‚±ãƒ¼ãƒˆèª¿æŸ»ã€ã€Žé•·å²¡å·¥æ¥­é«˜ç­‰å°‚

é–€å­¦æ ¡ç ”ç©¶ç´€è¦ã€ç¬¬42å·» 第1å·ã€1-8

ä½è—¤æ¢“(2007)「åˆç´šæ—¥æœ¬èªžå­¦ç¿’者ã®ãƒ–ログ

記事ã«å¯¾ã™ã‚‹ãƒ•ã‚£ãƒ¼ãƒ‰ãƒãƒƒã‚¯ã€ã€ŽHokkaido

University Collection of Scholarly and

Academic Papersã€03,53-64

金ã²ã‚‡ãŽã‚‡ã‚“・æ¾æµ¦ã¨ã‚‚å­ãƒ»æ¢å³¶å²æµï¼ˆ2010)

『国際交æµåŸºé‡‘日本語教授法シリーズ第8

巻「書ãã“ã¨ã‚’æ•™ãˆã‚‹ã€ã€ã²ã¤ã˜æ›¸æˆ¿

岡崎眸・岡崎æ•é›„(2005)『日本語教育ã«

ãŠã‘る学習ã®åˆ†æžã¨ãƒ‡ã‚¶ã‚¤ãƒ³ï¼è¨€èªžç¿’å¾—

éŽç¨‹ã®è¦–点ã‹ã‚‰è¦‹ãŸæ—¥æœ¬èªžæ•™è‚²ã€å‡¡äººè€…

Kathleen Pinkman (2005) Using Blogs in the Foreign Language Classroom Encouraging Learner Independence. The JALT CALL Journal, Vol.1 No.1. pp. 12-24

Downloads

Published

2017-12-20

Issue

Section

SERI HUMANIORA